Ilse Roggeman (N-VA) pleit voor de invoering van de European Disability Card in Geraardsbergen.

Op 26 juni 2018

Op de gemeenteraad van 29 mei 2018 lanceerde Ilse Roggeman het voorstel om de European Disability Card te gebruiken en te promoten in Geraardsbergen. Dit is een kaart voor mensen met een beperking die aantoont dat ze in België erkend zijn als mensen met een handicap. Hiermee komen ze in aanmerking voor specifieke toegangstarieven of andere voordelen bij vrijetijdsbesteding. Geraardsbergenaars met een beperking staan soms in de kou wanneer ze zich aanbieden bij vrijetijdsevenementen, cultuur en sport, omdat ze hun handicap niet op papier kunnen bewijzen. Zo liepen ze onterecht voordelen mis. Om komaf te maken met deze pijnlijke situaties heeft staatssecretaris Zuhal Demir een kaart voorgesteld waardoor mensen met een beperking eenvoudig en zonder discussie kunnen antonen dat ze recht hebben op bepaalde voordelen. Dit kan gaan van korting op de toegangsprijs tot hulp bij het betreden van een zaal voor diegenen die minder mobiel zijn.

N-VA hoopt dat ook de stadsdiensten, de lokale ondernemingen en verenigingen de European Disability Card invoeren. Op de vraag van raadslid Ilse Roggeman of de stad bereid was om zijn sociale gelaat te tonen en de European Disability Card in te voeren en te promoten kwam een erg lauwe reactie. “Jammer, dit is een gemiste kans voor de toegankelijkheid en articipatie van mensen met een beperking in Geraardsbergen” aldus raadslid Roggeman.

Wie meer info wenst omtrent de European Disability Card kan dit via de website van  FOD Sociale zekerheid-Directie Generaal Personen met een handicap en bij het Vlaams Agentschap personen met een handicap (VAPH).