N-VA denkt nu al na over gevolgen SnowGames in Lessines

Op 24 januari 2012

Het dossier SnowGames, waarbij een oude steengroeve in Lessines zou omgevormd worden tot een indoor skipiste, heeft door financieringsproblemen een poosje in de ijskast gezeten, maar blijkt nu opnieuw vlotgetrokken te zijn. De toekomstige uitbater spreekt van een verwachte jaarlijkse toeloop van 650.000 bezoekers in 2014 en 1,15 miljoen bezoekers vanaf de winter van 2016-2017. N-VA Geraardsbergen maakt zich, in tegenstelling tot burgemeester De Padt (Open VLD), wél zorgen over de impact van het project op de mobiliteit in Geraardsbergen.

Filip D’Hose van N-VA Geraardsbergen had twee jaar geleden al eens een gesprek met de uitbater. Hij merkt op dat er sindsdien een aantal parameters gewijzigd werden. Het aantal inzittenden per bezoekend voertuig is blijkbaar gestegen van 3 naar bijna 4. Volgens D’Hose is dat op zich al een zeer ambitieuze doelstelling. Maar zelfs indien deze zou behaald worden, dan klopt de redenering van SnowGames hoegenaamd niet, want deze gaat uit van een gelijkmatige spreiding van de bezoekersaantallen over het ganse jaar, en daarbovenop nog eens van een gelijkmatige spreiding tijdens de week.

Volgens de uitbaters zelf zou het topseizoen lopen van november tot april met januari, februari en maart als topmaanden. De maandelijkse verdeling van de bezoekers zou er bijgevolg ongeveer als volgt uitzien:

MAAND

VERDELING

# BEZOEKERS/MAAND

# VOERTUIGEN/MAAND

# VOERTUIGEN/DAG

januari

15%

172.500

45.000

1.500

februari

15%

172.500

45.000

1.500

maart

15%

172.500

45.000

1.500

april

10%

115.000

30.000

1.000

mei

5%

57.500

15.000

500

juni

5%

57.500

15.000

500

juli

2,5%

28.750

7.500

250

augustus

2,5%

28.750

7.500

250

september

5%

57.500

15.000

500

oktober

5%

57.500

15.000

500

november

10%

115.000

30.000

1.000

december

10%

115.000

30.000

1.000

TOTAAL

100%

1.150.000

300.000

10.000

 

N-VA Geraardsbergen is geenszins tegen het project gekant, en ziet ook een opportuniteit voor de lokale werkgelegenheid, maar maakt zich, in tegenstelling tot burgemeester De Padt, wél zorgen over de gevolgen van de enorme bezoekersaantallen op de mobiliteit op de wegen in en rond Geraardsbergen. Indien de wensen van de uitbaters werkelijkheid worden, betekent dit dat er tijdens de maanden januari, februari en maart telkens ongeveer 172.500 bezoekers naar Lessines zullen afzakken. Aangezien de skipiste non-stop 30 dagen per maand zou open zijn, komt dit neer op gemiddeld 5.750 bezoekers per dag, uitgaand van een gelijkmatige spreiding tijdens die maand. Er moet echter rekening gehouden worden met nogal evidente piekmomenten tijdens de weekeindes. Er moet dus uitgegaan worden van circa 9.000 bezoekers op zaterdagen en zondagen. De uitbaters mikken volgens het businessplan op 10 % bezoekers die voor hun verplaatsing gebruik maken van de trein, via het NMBS-station van Houraing dat gelegen is op 500 m van de site. De 8.100 resterende bezoekers zouden met de auto, en in veel mindere mate met de bus komen, en de uitbater rekent daarbij dus op een gemiddelde van 3,83 bezoekers per voertuig: met andere woorden 2.115 voertuigen per dag. Daarvan zou ongeveer 20 % uit de richting van Geraardsbergen/Zottegem/Gent komen m.a.w. 423 voertuigen per dag heen en terug. En dit vanuit een richting waar de verkeersassen nu al stampvol zitten, zeker op zaterdag! En dat tijdens de wintermaanden met regen, hagel en sneeuw buiten!

Bijgevolg is voor D’Hose de fatalistische houding van Guido De Padt onaanvaardbaar. D’Hose:” Volgens De Padt moeten we de bluts met de buil nemen, en kunnen we later nog bekijken welke problemen er op ons afkomen. Dat doet sterk denken aan een “staatsman” die ooit zei dat we de problemen wel zullen oplossen wanneer ze zich stellen. Maar besturen is vooruitzien, en wanneer we binnen een paar jaar met de gebakken peren zitten, is het te laat. Het kan niet dat we met zijn allen binnen 5 jaar vaststellen dat het verkeer op de Astridlaan en op de Groteweg volledig vast zit. Het is nu dat er moet nagedacht worden hoe we de te verwachten verkeersstromen in goede banen kunnen leiden. N-VA Geraardsbergen lanceert bij deze het debat, en wil constructief aan oplossingen meewerken.

 http://www.carrieresdelessines.be/article.php3?id_article=2

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is