Zoektocht naar opvolger De Padt nog niet gestart

Op 30 november 2011

Volgens schepen Bram De Geeter (SP.A) is zijn partij nog niet bekomen van de klap die ze te verwerken kreeg toen bleek dat Open VLD bij oppositiepartij CD&V een wisselmeerderheid had gevonden om de kandidatuur van De Padt als burgemeester te steunen. Hierdoor werd SP.A-burgemeesterskandidaat Patrick Flamez de wind uit de zeilen genomen. Een onverwacht politiek manoeuvre dat heel hard is aangekomen bij SP.A.

In ruil voor deze zet zou Open VLD-voorzitter Laurent Rens wel bereid zijn om het voorzitterschap van het OCMW aan SP.A te laten. ‘Maar we kregen nog geen officieel verzoek in die zin', bevestigt De Geeter. Ook moet nog overlegd worden over de toegevoegde schepenambten van De Padt die de departementen Cultuur en Toerisme beheerde. Gaan die mee met het voorzitterschap van het OCMW naar SP.A of worden die onder de andere schepenen verdeeld?

Volgens De Geeter moet er in elk geval een politiek evenwicht zijn in het schepencollege. Traditioneel wordt het burgemeestersambt als twee schepenposten aangerekend.

N-VA laat intussen weten ‘gematigd positief' te zijn over de aanstelling van De Padt. Filip D'Hose: ‘We hebben de voorbije maanden gemerkt dat De Padt in zijn hoedanigheid van OCMW-voorzitter regelmatig punten uit ons partijprogramma heeft overgenomen en gerealiseerd. We zullen hem ook als burgemeester trachten te overtuigen van de waarde van onze voorstellen.'