Weg met de oogkleppen!

Op 8 november 2011

In de nacht van vrijdag op zaterdag was er opnieuw een hevige vechtpartij op de Markt in Geraardsbergen. Omstaanders spraken zelfs van een regelrechte oorlog tussen jeugdbendes waar messen en tafelpoten niet werden geschuwd. De reactie van de Drugslijn liet niet snel op zich wachten. Oudgediend N-VA’er Julien Borremans schermde met ‘kordate’ maatregelen. Kordaat zijn ze te noemen, maar echter wel gericht tegen de verkeerde personen. Waar spreken de uitbaters zelf over? Groepen jongeren komen zich ladderzat drinken, pompen zich vol drugs en dagen mekaar uit. Als we Julien Borremans mogen geloven, zullen het nog de café-uitbaters zijn die de zwarte piet toegestopt krijgen. Nergens horen we in zijn betoog een strengere aanpak van de herrieschoppers. We sluiten de cafés om 1u en het probleem zal wel overwaaien. Niets is minder waar, de verschillende nachtwinkels of cafés in buurgemeenten zullen evengoed met deze problematiek moeten omgaan. Tijdelijke verschuivingsmaatregelen zijn niet de manier, het probleem moet aan de wortel aangepakt worden. In Antwerpen sloot men op een gegeven moment ook de drankgelegenheden om 1u. Het probleem verschoof zich enkel maar. De dealers en amokmakers gingen hun bedrijvigheden op andere plekken uitvoeren. Is dit de oplossing die we willen?

Druggebruik is een irritant maatschappelijk fenomeen. Het veroorzaakt overlast, jaagt de gezondheidskost in onze samenleving omhoog en is ook individueel een moeilijk te bestrijden vijand. Onze stad heeft op strategische plaatsen grote problemen op dit vlak. De stationsbuurt is na schooltijd een verzameling van jeugd, is hopeloos verouderd en vormt maar al te vaak een tribune voor knokpartijen. Raar voor een stad waar elk jaar opnieuw criminaliteitscijfers worden rondgestrooid in de pers, maar waar verder blijkbaar bitter weinig mee gedaan wordt. Extra politie zorgt voor een passief veiligheidsgevoel, want ook de arm der wet kan niet overal tegelijk aanwezig zijn. Wat bij de Geraardsbergenaar voor een veilig gevoel zorgt, is het straatbeeld zelf. Kapotgeslagen bushokjes, graffiti, verloederde achterbuurten, overvolle vuilbakken, … Sommige wijken staan op de rand van gettovorming.

Wat deed onze stad hieraan? Niet veel want de problemen blijven omnipresent. Dat burgemeester De Chou zich kranig houdt en telkens herhaalt dat hij op de hoogte is van de problematiek, is misschien het meest frappante gegeven. Elke Geraardsbergenaar weet dat de stad te kampen heeft met overlast, is het niet in de Spiraal dan aan het station. Is het aan het station rustig, dan komen er op de Markt wel problemen. De kleine straatcriminaliteit hebben we dan nog niet eens meegerekend. Guido De Padt had het enige tijd geleden over nultolerantie op straat. Maar zal dit in werkelijkheid ook uitgevoerd worden? Zullen de boefjes en potentiële Rambo’s hun gemeentelijke administratieve sanctie gedwee betalen? Wat zal de stad doen indien de straf dode letter blijft? Voor u net als voor ons een vraag. Het is onduidelijk wat men ermee zal aanvangen. Daarom wordt het tijd voor een krachtig beleid, waarmee de Markt schoongeveegd wordt en potentiële daders ontmoedigd. Het is niet voldoende om heldhaftig in de media te verkondigen dat je ternauwernood een vechtpartij hebt ontweken. Vraag is wat je ermee zal doen. Tot op heden blijf ik alvast op mijn honger zitten.

Tot slot wil ik een woord van steun bieden aan de uitbaters. Ik heb het dan over de gerespecteerde cafés, waar het gezellig toeven is. Hier schuilt misschien ook het probleem. Men weet blijkbaar goed genoeg waar de problemen het vaakst beginnen. Zelfs wie de relschoppers zijn. Het is een schande dat hier zo om gedraald wordt. Moet de bevolking een gezellig avondje uit afstaan aan het gedrag van enkele mafkezen, natuurlijk niet! Nu niet, straks niet en nooit niet. Desondanks zullen we dit toch verliezen, als het sluitingsplan wordt goedgekeurd. Als N-VA bestuurslid zeg ik echter wel: “niet in mijn naam”.

Peter Marquebreuck

Bestuurslid N-VA Geraardsbergen