U bent hier
Verkeersmaatregelen altijd nemen in algemeen belang
N-VA Geraardsbergen stelt vast dat er in Onkerzele nogal wat
ongenoegen bij de bevolking leeft met betrekking tot de
verkeersinfrastructuur. Filip D'Hose en Glenn Bogaert van N-VA gingen
op plaatsbezoek en spraken met een aantal mensen van de driehoek
Botermelkstraat/Onkerzelestraat/Kampstraat.
Filip D'Hose: "De beslissing van de gemeenteraad om
éénrichtingsverkeer in deze driehoek in te voeren, was een goede
beslissing. Ik heb ze overigens mee goedgekeurd. Bijna alle inwoners
zijn er tevreden mee, behalve een aantal mensen in de Kampstraat, die
vrezen dat de maatregel voor hen extra verkeer van personenwagens op
de as Zandbergen/Geraardsbergen zal veroorzaken. Maar tegelijkertijd
erkennen deze mensen dat het éénrichtingsverkeer er in het algemeen
belang moest komen. Ik denk dat heel wat van de wrevel van deze mensen
zal kunnen weggenomen worden door de invoering van een
gewichtsbeperking in hun straat, door verstandige snelheidsremmende
infrastructuur en door gerichte snelheidscontroles."
De inwoners van de Kampstraat klagen ook steen en been over de
lamentabele toestand van het wegdek en de voetpaden. D'Hose: "Totaal
terecht. De infrastructuur is er schandalig. Dit komt voor een
belangrijk deel doordat het sluipverkeer van camions er het wegdek
kapot rijdt. Dit kan opgelost worden door zo snel mogelijk de
gewichtsbeperking in te voeren. Maar ook in de Kleine Kampstraat ligt
het wegdek er hemeltergend bij. Voor de N-VA is een heraanleg van de
Kampstraat absoluut prioritair, en we moeten de nodige middelen
vrijmaken om nog tijdens deze legislatuur het wegdek en de voetpaden
opnieuw aan te leggen. Ook de riolering is aan een grondige beurt toe,
want door zwerfvuil koekt het verouderde stelsel vaak helemaal dicht,
zodat bij de minste regenbui de sterk hellende Kampstraat een open
riool wordt. Een onhoudbare toestand!"
Ook de inwoners van de nieuwe woonwijk Breekpot, die geprangd ligt
tussen de drie reeds vermelde straten, hebben heel wat grieven. Vooral
het sluipverkeer van auto's, die zich bovendien ook nog eens niet aan
de snelheidsbeperking van 30 km/h houden, lokt wrevel uit omdat in de
wijk heel wat jonge gezinnen met kleine kinderen wonen. Tijdens de
laatste gemeenteraad werd nochtans beslist om aan de ingang bovenaan
de Breekpot een paaltje te zetten om sluipverkeer onmogelijk te maken,
maar schepen Franceus heeft deze beslissing eigenmachtig ongedaan
gemaakt om eventueel nog een parking aan te leggen op een braakliggend
stuk grond van de verkavelaar. D'Hose: "Niets op tegen, maar de
beslissing van de gemeenteraad kan perfect uitgevoerd worden door het
paaltje 100 meter lager te zetten ter hoogte van de
elektriciteitscabine. Dan zijn de mensen van de Onkerzelestraat en de
directie van het schooltje tevreden, en de inwoners van de Breekpot
worden verlost van het hinderlijke en gevaarlijke sluipverkeer." En
D'Hose besluit: "Een verkeerstechnische maatregel zal nooit gedragen
worden door alle bewoners, maar als er vlot gecommuniceerd wordt, en
als er goed over nagedacht wordt, dan is het wel degelijk mogelijk om
in het algemeen belang verstandige maatregelen te treffen."