Verkeersmaatregelen altijd nemen in algemeen belang

Op 9 augustus 2013

N-VA Geraardsbergen stelt vast dat er in Onkerzele nogal wat 
ongenoegen bij de bevolking leeft met betrekking tot de 
verkeersinfrastructuur. Filip D'Hose en Glenn Bogaert van N-VA gingen 
op plaatsbezoek en spraken met een aantal mensen van de driehoek 
Botermelkstraat/Onkerzelestraat/Kampstraat.
 
Filip D'Hose: "De beslissing van de gemeenteraad om 
éénrichtingsverkeer in deze driehoek in te voeren, was een goede 
beslissing. Ik heb ze overigens mee goedgekeurd. Bijna alle inwoners 
zijn er tevreden mee, behalve een aantal mensen in de Kampstraat, die 
vrezen dat de maatregel voor hen extra verkeer van personenwagens op 
de as Zandbergen/Geraardsbergen zal veroorzaken. Maar tegelijkertijd 
erkennen deze mensen dat het éénrichtingsverkeer er in het algemeen 
belang moest komen. Ik denk dat heel wat van de wrevel van deze mensen 
zal kunnen weggenomen worden door de invoering van een 
gewichtsbeperking in hun straat, door verstandige snelheidsremmende 
infrastructuur en door gerichte snelheidscontroles."
 
De inwoners van de Kampstraat klagen ook steen en been over de 
lamentabele toestand van het wegdek en de voetpaden. D'Hose: "Totaal 
terecht. De infrastructuur is er schandalig. Dit komt voor een 
belangrijk deel doordat het sluipverkeer van camions er het wegdek 
kapot rijdt. Dit kan opgelost worden door zo snel mogelijk de 
gewichtsbeperking in te voeren. Maar ook in de Kleine Kampstraat ligt 
het wegdek er hemeltergend bij. Voor de N-VA is een heraanleg van de 
Kampstraat absoluut prioritair, en we moeten de nodige middelen 
vrijmaken om nog tijdens deze legislatuur het wegdek en de voetpaden 
opnieuw aan te leggen. Ook de riolering is aan een grondige beurt toe, 
want door zwerfvuil koekt het verouderde stelsel vaak helemaal dicht, 
zodat bij de minste regenbui de sterk hellende Kampstraat  een open 
riool wordt. Een onhoudbare toestand!"
 
Ook de inwoners van de nieuwe woonwijk Breekpot, die geprangd ligt 
tussen de drie reeds vermelde straten, hebben heel wat grieven. Vooral 
het sluipverkeer van auto's, die zich bovendien ook nog eens niet aan 
de snelheidsbeperking van 30 km/h houden, lokt wrevel uit omdat in de 
wijk heel wat jonge gezinnen met kleine kinderen wonen. Tijdens de 
laatste gemeenteraad werd nochtans beslist om aan de ingang bovenaan 
de Breekpot een paaltje te zetten om sluipverkeer onmogelijk te maken, 
maar schepen Franceus heeft deze beslissing eigenmachtig ongedaan 
gemaakt om eventueel nog een parking aan te leggen op een braakliggend 
stuk grond van de verkavelaar. D'Hose: "Niets op tegen, maar de 
beslissing van de gemeenteraad kan perfect uitgevoerd worden door het 
paaltje 100 meter lager te zetten ter hoogte van de 
elektriciteitscabine. Dan zijn de mensen van de Onkerzelestraat en de 
directie van het schooltje tevreden, en de inwoners van de Breekpot 
worden verlost van het hinderlijke en gevaarlijke sluipverkeer." En 
D'Hose besluit: "Een verkeerstechnische maatregel zal nooit gedragen 
worden door alle bewoners, maar als er vlot gecommuniceerd wordt, en 
als er goed over nagedacht wordt, dan is het wel degelijk mogelijk om 
in het algemeen belang verstandige maatregelen te treffen."

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is