Respect voor Geraardsbergen geldt voor iedereen!

Op 7 augustus 2013

Afgelopen maandag moest de politie aan het openluchtzwembad in Geraardsbergen optreden bij enkele incidenten met  allochtone jongeren. De amokmakers werden ondertussen al ondervraagd. Sybren Verhoeven van Jong N-VA Geraardsbergen stelt dat respect voor ieder van ons een belangrijke waarde is, ook voor jongeren.

"Helaas moeten we vaststellen dat het vaak dezelfde jongeren zijn die keet schoppen aan de open dok.  Voor wat mij betreft moeten die heethoofden er onverbiddelijk uit. Wie zich niet kan gedragen, kan maar beter wegblijven”, stelt de lokale N-VA-jongerenvoorzitter. “De jongeren in kwestie moeten begrijpen dat ze naast rechten, die ze vaak erg goed kennen, ook plichten hebben. Het wordt tijd dat ze daar uitdrukkelijk op gewezen worden en de consequenties van hun daden onder ogen zien. “

“Wanneer het concreet aankomt op allochtone jongeren moeten zij goed beseffen dat hun gedrag nefast is voor de beeldvorming van nieuwkomers en mensen uit hun directe omgeving. Zij krijgen kansen in onze samenleving en moeten beseffen dat het belangrijk is om die te grijpen Er zijn voldoende voorbeelden van nieuwe Geraardsbergenaars die zich wel respectvol en sereen gedragen en modelburgers zijn. Het zou niet slecht zijn als die mensen eens het gedrag van de jongeren in kwestie veroordelen, dat zou een krachtig signaal zijn."

Verhoeven vindt het belangrijk dat jongeren de nodige aandacht krijgen en zich ten volle kunnen ontplooien. Dit betekent evenwel niet dat jongeren geen respect moeten opbrengen voor hun omgeving. “Wie jong is, moet zeer goed beseffen dat er regels en afspraken zijn. Die gelden voor iedereen in onze samenleving en dus ook voor hen. De afkomst speelt eigenlijk geen enkele rol maar we mogen ook niet blind blijven voor bepaalde problemen. Problemen benoemen is essentieel als je ze wilt aanpakken. Jong zijn is trouwens één ding, we doen allemaal al eens gek. Baldadigheden en amok kunnen we dan weer alleen maar openlijk en stevig veroordelen. Leeftijd mag geen excuus zijn om eender wat uit te spoken.”