Pleidooi voor de inrichting van een sterretjesweide

Op 9 april 2015

Het Vlaams decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen gaf ouders het recht op het laten begraven of cremeren van levenloos geboren kinderen vanaf een minimum zwangerschapsperiode van 12 weken. De instanties zoals ziekenhuizen en gemeenten, waren verplicht gevolg te geven aan de wens van ouders. Het laten begraven of cremeren van een levenloos geboren kind van minder dan 12 weken zwangerschap was geen recht waarop de ouders aanspraak konden maken. Het was een gunst die eventueel verleend kon worden door het betrokken gemeentebestuur. Dit werd in de praktijk ook verleend, hoewel de vraag niet zo vaak voorkwam.

Een wijziging van dit decreet op 28 maart 2014 en dat van kracht ging op 29 juni 2014 heeft die minimumperiode van 12 weken zwangerschap geschrapt. Vanaf nu is het steeds een recht waar de ouders aanspraak op kunnen maken, ongeacht de duur van de zwangerschap: een sterretjesweide, een begraving of een crematie.

Gemeenteraadslid Ilse Roggeman lanceerde volgende vragen:

– het politiereglement betreffende de begraafplaatsen, van 2006, in het bijzonder artikel 21, aan te passen aan het decreet van 28 maart 2014. Artikel 21van het huidig politiereglement voor begraafplaatsen bepaalt: “Levenloos geboren kinderen die de wettelijke levensvatbaarheid nog niet hebben bereikt, worden na een zwangerschapsduur van ten volle 12 weken op verzoek van de ouders begraven op een voorbehouden gemeenschappelijke ruimte op de gemeentelijke begraafplaatsen. Op deze ruimte mogen geen individuele aanduidingen worden geplaatst. Enkel losse, natuurlijke bloemen zijn toegelaten.” Ik stel voor om “ na een zwangerschapsduur van ten volle 12 weken” te schrappen.

– de inrichting van een sterretjesweide, zodat ouders die niet kiezen voor een begraving of een crematie, ook waardig afscheid kunnen nemen en hun kindje ook een persoonlijk plekje kunnen geven, bijvoorbeeld door het plaatsen van een sterretje op een ijzeren staaf. Een sterretjesweide fungeert als een uiterlijk teken van respect voor het ongeboren leven. Dit is psychologisch erg belangrijk voor ouders en familieleden van doodgeborenen, ongeacht de duur van de zwangerschap. Cijfers uit 2011 tonen aan dat reeds 129 van de 380 Vlaamse gemeenten een sterretjesweide hebben ingericht.

– om via de gemeentelijke infokanalen, huisartsen, ziekenhuizen en bewoners van onze stad duidelijk te informeren zodat iedereen weet dat vanaf nu ook de mogelijkheid bestaat om op een respectvolle manier afscheid te nemen van zelfs de kleinste overledenen.