U bent hier
Parkeerverbod zorgt voor ergernis
In de Pol Antheunisstraat in Overboelare is er sinds enige tijd sprake van een parkeerverbod. Dit is het geval in het gedeelte van de straat dat zich bevindt aan de achterkant van de Kerk. Het verbod zorgt voor ergernis bij de buurtbewoners die hun auto niet langer kwijt kunnen aan de eigen woning. Een buurtbewoonster die haar auto deze week toch voor de deur parkeerde kreeg een gepeperde boete. Volgens Glenn Bogaert van N-VA kan de huidige probleemsituatie worden opgelost door een afschaffing van het parkeerverbod of het uitbreiden van de parkeerfaciliteiten.
Een tijdje terug werd in de Pol Antheunisstraat een algemeen parkeerverbod ingevoerd . Dit is het geval in het gedeelte van de straat dat zich bevindt aan de achterkant van de Kerk. “Het verbod kan niet rekenen op de goedkeuring van de buurtbewoners”, zo vertelt Glenn Bogaert van N-VA Geraardsbergen en inwoner van Overboelare. “Zij kunnen door het verbod hun auto niet langer kwijt dichtbij hun eigen woning en moeten elders parkeerruimte zoeken, op relatief grote afstand van hun woning. Dit is echter allesbehalve evident gezien de beperkte parkeerfaciliteiten in de dorpskern in de omgeving van de Kerk. Deze week plaatste een buurtbewoonster uit praktische overwegingen dan ook haar wagen toch in de straat, het leverde haar evenwel een fikse boete op.”
Bogaert begrijpt dat de politiediensten hun werk moeten doen maar vraagt begrip voor de situatie. “Het parkeerverbod in de straat is niet comfortabel voor de buurtbewoners en eigenlijk zelfs een overbodige maatregel. Slechts vier voertuigen dienen een plaats te krijgen in de straat, dit kan absoluut geen obstructie vormen voor het verkeer. Uit verklaringen van de bewoners blijkt bovendien dat de wijkagent geen graten ziet in het feit dat zij in de straat parkeren. Zijn stem is toch niet onbelangrijk als kenner van het lokale reilen en zeilen. Het parkeerverbod opheffen vormt in mijn ogen dan ook een logische optie. Eventueel kan er dan geopteerd worden voor het toekennen van bewonersparkeerkaarten zoals op diverse plaatsen het geval is.”
Volgens Bogaert kan de huidige probleemsituatie ook worden opgelost door een uitbreiding van de parkeerfaciliteiten. “Het stadsbestuur schiet schromelijk tekort inzake het aanbieden van voldoende parkeerruimte in de buurt van de kerk. Het werken met een plaatselijk parkeerverbod werkt deze moeilijke situatie nog extra in de hand. Het is echt wel aangewezen dat er meer ruimte wordt aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld op het braakliggende terrein tussen de woningen aan de achterkant van de Kerk en de spoorwegbrug. Het perceel is momenteel geen eigendom van de stad maar het stadsbestuur zou wel contact kunnen opnemen met de eigenaar om te bekijken of deze eventueel bereid is tot een verkoop. ”
Bogaert besluit dat het aan de stad is om te bekijken welke oplossing ze wil aanbieden aan de buurt. Deze is mogelijk weldra al aan de orde: “Normaal gezien zit een bewonersdelegatie binnenkort samen met de mensen van de werkgroep verkeer van de stad om de mogelijke opties te bekijken. Hopelijk komt er een aanvaardbare oplossing uit de bus voor zowel burgers als stadsbestuur. “