• Geraardsbergen
N-VA Geraardsbergen

Onenigheid over paaltjes

Op 26 november 2011
In de Rozenstraat en aansluitende Fabriekstraat gold eerder al plaatselijk verkeer. Maar volgens de bewoners werd dat niet nageleefd. 'We ijveren daarom al jaren voor een oplossing voor het sluipverkeer in onze straat', zegt bewoner Chris Nissens. 'Het verkeer is hier vooral toegenomen toen men in de buurt eenrichtingsverkeer heeft ingevoerd in de Burgstraat. Daardoor zochten bestuurders die richting Geraardsbergen wilden via onze straat een kortere route. Ook door de werken in het centrum van Overboelare kwam er veel bijkomend verkeer door de Rozenstraat en Fabriekstraat.'

Er werd in overleg met de stedelijke dienst verkeer naar een structurele oplossing voor het probleem gezocht. Het kwam tot een enquête en daaruit bleek dat 94 procent van de inwoners akkoord ging met het afsluiten van de straat. Onlangs werden er dan ook op de hoek van de Rozenstraat en Pol Antheunisstraat twee verkeerspaaltjes op de rijweg geplaatst. 'En die gaan niet meer weg. Ze zullen wel vervangen worden door ijzeren exemplaren en die kan men met een sleutel platleggen zodat bijvoorbeeld de hulpdiensten er vlot door kunnen', zegt Nissens.

Glenn Bogaert (N-VA) verzamelde intussen klachten van omwonenden die zich storen aan de paaltjes. 'Zelfs in de Rozenstraat is er onenigheid over die paaltjes want de bewoners moeten zelf soms een stevig eind omrijden om hun eigen straat in te raken. En ook de bewoners uit de omliggende straten lopen niet hoog op met de impact van de paaltjes op de lokale verkeerssituatie.' Bogaert wil daarom dat het stadsbestuur de toestand grondig evalueert.

Chris Nissens betreurt dat de dorpsgenoten door de paaltjeskwestie tegen elkaar worden opgezet en pleit voor samenwerking. 'Waarom geen dorpsraad vormen die de verkeersproblematiek bespreekt en met een gezamenlijk voorstel naar het schepencollege stappen in plaats van tegen elkaar op te komen?'