OCMW Geraardsbergen controleert cliënten niet via Facebook

Op 1 december 2013

Het OCMW van Geraardsbergen screent nog geen Facebook-profielen van cliënten. Dat antwoord ontving OCMW-raadslid Glenn Bogaert(N-VA) op een vraag rond het gebruik van Facebook in het kader van sociale fraudebestrijding. “Het OCMW van Gent en Antwerpen gebruiken sociale media om mensen te controleren van wie vermoed wordt dat ze frauderen. Vanuit die optiek was ik benieuwd naar het standpunt en de visie van het OCMW Geraardsbergen. Ik ben alvast van oordeel dat dit een zinvol instrument kan zijn in de strijd tegen fraude. Cliënten geven online dikwijls meer welstand aan dan ze aan een maatschappelijk werker vertellen.”

Het OCMW van Geraardsbergen hanteert tot op heden geen sociale netwerksites om eventuele misbruiken  en sociale fraude op te sporen. Wel stelt het OCMW vast dat heel wat cliënten makkelijker bereikbaar zijn via een sociale netwerksite als Facebook. Dat blijkt uit een antwoord dat OCMW-raadslid Glenn Bogaert van N-VA kreeg op een vraag over het gebruik van Facebook voor de controle van cliënten van wie vermoed wordt dat ze frauderen.

Glenn Bogaert: “Ik stelde de vraag naar aanleiding van een persartikel waarin de Gentse OCMW-voorzitter Rudy Coddens(sp.a)  liet optekenen dat de Gentse maatschappelijk werkers  Facebook hanteren  als instrument om misbruik bij cliënten vast te stellen.” Eerder gaf de Antwerpse OCMW-voorzitter Liesbeth Homans(N-VA) al aan dat de sociale netwerksite kan helpen om te beoordelen of iemand in aanmerking komt voor OCMW-steun.”

“Ik heb begrip voor voorzichtigheid en enige terughoudendheid want  de informatie die online wordt aangeboden, moet je altijd met een korrel zout nemen”, stelt Glenn Bogaert(N-VA). “Anderzijds is Facebook een publiek forum en als er op een verstandige en gezonde manier wordt omgegaan met sociale media kan het een extra wapen vormen in de strijd tegen fraude. Cliënten geven online dikwijls meer welstand aan dan ze aan een maatschappelijk werker vertellen. In Antwerpen was er bijvoorbeeld iemand die een leefloon had aangevraagd maar een dag later stond op het profiel van de cliënt dat ze twee weken onbereikbaar was omdat ze in haar thuisland verbleef. OCMW-steun moet natuurlijk niet gaan naar mensen die een vliegtuigreis kunnen betalen.”

N-VA-raadslid Glenn Bogaert beseft dat de problematiek in Geraardsbergen natuurlijk nooit van de orde van Gent of Antwerpen kan zijn maar vindt screening via Facebook toch meer dan het overwegen waard. “Misbruik bestaat en optreden tegen dit gegeven is een noodzaak om ons sociaal systeem te beschermen en voor te behouden voor mensen die echt nood hebben aan een opvangnet. We moeten alle bruikbare en efficiënte middelen in de strijd tegen sociale fraude aanwenden. Voor N-VA is dit een absolute prioriteit, in ons verkiezingsprogramma stond niet voor niks dat wij gaan voor een efficiënt en transparant bestuur.”