Nultolerantie en camera's tegen vechtpartijen

Op 11 november 2011

De steeds weerkerende vechtpartijen op de Markt en in de stationsbuurt lokken heel wat reacties uit. Ook de politiek moeit zich met het probleem. Vlaams Belang en N-VA hebben elk voorstellen om de amokmakers aan te pakken.

Vlaams Belang is tevreden dat het probleem eindelijk erkend wordt. Volgens gemeenteraadslid Stéphan Bourlau moet er wel kordater opgetreden worden en hij stelt daarom een nultolerantiebeleid voor. Hij pleit voor meer agenten op straat en die moeten ook harder optreden tegen de vechters, vindt hij. En er moeten mobiele camera's komen op de Markt en het Stationsplein. Een vervroegd sluitingsuur van de horecazaken ziet Bourlau niet zitten. ‘Daarmee wordt het probleem niet opgelost en straft men onschuldigen.'

Voor Peter Marquebreuck van N-VA is het tijd voor doortastende maatregelen. ‘Na elk incident volgt er gespierde taal maar daar blijft het bij.' Marquebreuck is niet te spreken over de lakse manier waarop de stad het probleem aanpakt en hij meent dat er op korte termijn concrete acties nodig zijn. ‘Het stadsbestuur zou subsidies kunnen toekennen aan horecazaken die eigen bewaking inhuren. In Mechelen is wordt dit systeem al gebruikt en het werpt vruchten af.'

Marquebreuck is niet gewonnen voor een sluitingsuur voor horecazaken. ‘Het kan niet de bedoeling zijn dat de verkeerde mensen gestraft worden. Men moet de herrieschoppers aanpakken, niet de horeca. De café-uitbaters zijn niet verantwoordelijk voor de onlusten.'