NMBS bespaart op de verkeerde manier

Op 27 oktober 2011

Op 15 oktober publiceerde de NMBS de lijst met 193 afgeschafte treinen in 2012. Onder deze afschaffingen bevonden zich een aantal treinen richting of vertrekkende te Geraardsbergen. NMBS hanteert echter verkeerde voorstellingen en gebruikt het met deze besparingen de verkeerde methode.

Elke dag spoor ik van Viane-Moerbeke naar Brussel-Centraal en terug. Elke dag merk ik ook dat deze lijnen heel druk bezet zijn. De voorstelling dat op de lijn 123 van Edingen naar Geraardsbergen om 18u21 maar 21 personen zouden zitten, klopt uiteraard niet. Zoals verschillende medereizigers kunnen beamen, stappen in Brussel-Centraal alleen al gemiddeld 80 personen op.

Ik vraag mij derhalve dan ook af hoe de NMBS deze metingen uitgevoerd heeft. Op dezelfde lijn zitten de vroegere treinen overvol. Meestal is het aantal treinstellen niet recht evenredig met het aantal te vervoeren reizigers. Talloze keren moeten reizigers zich zelfs naar eerste klasse verplaatsen omdat er simpelweg geen plaats is.

Niet enkel de schrapping van de treinen is een doorn in het oog. Dat geldt ook voor de geplande afschaffing van bepaalde stations. De dienstverlening in de stations van Galmaarden, Viane-Moerbeke en Herne zou op termijn verdwijnen. De pendelaar zal dan tickets moeten kopen aan een automaat. De drie spoorwegmaatschappijen gaan in hun beheersovereenkomsten uit van het concept “denken vanuit de reiziger". Op deze manier lijkt daar echter geen goede start mee genomen te zijn. Waar moet men naartoe met eventuele vragen? Wat indien men hulp wil vragen om op de trein te geraken? Het is een beeld van een koude, afstandelijke organisatie.

De NMBS snoeit hard in haar dienstverlening en laat op spitsuren overvolle, verouderde treinstellen op het net los. Elke dag zijn de vertragingen of afgeschafte treinen bittere realiteit. Als reiziger zijnde, heb ik alvast niet de indruk dat er van enige planning sprake is.  Dat een bedrijf met een schuldenberg moet besparen, dat is te begrijpen. Maar voor de zoveelste keer straft men de verkeerde groep mensen. Dit is ongetwijfeld een straatje zonder einde.

Peter Marquebreuck

Bestuurslid N-VA Geraardsbergen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is