N42, einde van de tunnel?

Op 4 oktober 2013

Na een informatief debat over de N42 met deskundigen van Streekoverleg Zuid-Oost-Vlaanderen hebben vertegenwoordigers van alle N-VA-afdelingen uit de streek (Oosterzele, Zottegem, Sint-Lievens-Houtem,  Herzele, Lierde en Geraardsbergen) zich voorstander getoond  van de ontdubbeling tussen E40 en ’t Voske (2x2 rijstroken) en de rechttrekking van de N42 in Herzele, richting Geraardsbergen (2x1 rijstrook). In lijn met het Streekpact.

Voor Geraardsbergen een goede zaak vindt raadslid Filip Schotte, die met zijn bekommernis om de gebrekkige ontsluiting van Geraardsbergen, het debat binnen zijn partij op gang bracht.

Het kan niet zijn dat enkelingen –ook al tonen we begrip voor hun argumenten- het algemeen belang in de weg staan met eindeloze procedures. Er is een duidelijke visie bij Streekoverleg Zuid Oost-Vlaanderen gebaseerd op feiten, verkeersstatistieken, milieurapporten en economische cijfers. Het gaat bovendien veel verder dan alleen het verkeer over de weg.

Wat de N-VA betreft moet de veiligheid voorop staan (de N42 kreeg niet voor niets de bijnaam dodenweg) Het concept van vlotte stroken voor doorgaand verkeer en zogenaamde vent-wegen voor traag en lokaal verkeer, is op maat van onze regio.

Ten tweede is de socio-economische ontsluiting van de meest zuidelijke gemeente Geraardsbergen voor Schotte primordiaal. Zeker met de ontwikkelingen van enkele KMO-zones en de daarbij horende werkgelegenheid in het achterhoofd.

Ten derde en even belangrijk, het vrijwaren van het milieu en het landschap. Een vlot tracé reduceert de CO² uitstoot. Geluidsschermen kunnen de hinder voor de dichtste bewoning sterk verminderen en langs de nieuwe N42 kunnen bijvoorbeeld -na de gigantische Olmenziekte- streekeigen en intussen meer resistente Olmen worden aangeplant. Zo wordt een nieuw landschap gecreëerd. Het is absoluut onze bekommernis om de landelijke meerwaarde van onze Vlaamse Ardennen te bewaren, besluit Schotte.