N-VA wil sneeuwtelefoon

Op 30 december 2010

Het politiereglement verplicht bewoners om bij ijzel, sneeuw of vorst op het voetpad voor hun woning een veilige doorgang te garanderen voor voetgangers. Voor ouderen en minder mobiele, zorgbehoevende mensen is het ruimen van winterse neerslag op het voetpad vaak een probleem. “Soms hebben zij niet het geluk hiervoor een beroep te kunnen doen op buren, vrienden of familie, wat uiteraard nog altijd de meest aangewezen aanpak is en blijft”, stelt Steven De Boe, voorzitter van N-VA Geraardsbergen.

Een sneeuwtelefoon, zoals onlangs opgericht in onder meer Roeselare, Ieper en Aalter kan voor die mensen een welgekomen hulp zijn en de veiligheid voor de voetgangers in alle weersomstandigheden garanderen. “Senioren, hulpbehoevenden en minder mobiele inwoners van Geraardsbergen zouden bij hevige sneeuwval naar de sneeuwtelefoon kunnen bellen om hulp te vragen voor het ruimen van sneeuw voor hun woning. Die taak kan de stad bijvoorbeeld in handen geven van de medewerkers van het OCMW of van het Sociaal Huis”, licht Steven De Boe het N-VA-voorstel toe.

N-VA vindt niet dat deze nieuwe dienstverlening gratis moet zijn. “Geen enkele dienst van de stad is immers gratis. Uiteindelijk betaalt de belastingbetaler toch altijd mee”. In Ieper betaal je een forfaitaire prijs van 10 euro voor het ijs- en sneeuwvrij maken van het voetpad. In Roeselare en Aalter is dat amper 2 euro. “Ik laat het aan de bevoegde stads- en OCMW-diensten om te berekenen wat een correcte en te verantwoorden prijs is en te bepalen wie in aanmerking komt voor de hulp.”, besluit Steven De Boe.