N-VA wil gebruik van fiets promoten

Op 7 juni 2013
N-VA Geraardsbergen lanceert een oproep om de fiets meer te gebruiken als vervoermiddel voor de dagdagelijkse verplaatsingen naar werk, school en winkel. Uit een ietwat verrassend onderzoek blijkt immers dat de fiets in Geraardsbergen heel wat minder gebruikt wordt dan in andere, vergelijkbare steden. Volgens Filip D'Hose, fractieleider van N-VA in de Oudenbergstad, doet het gemeentebestuur veel te weinig voor de functionele fietser, en worden alle pijlen gericht op de recreatieve fietser.

D'Hose: "Het is toch wel eigenaardig om vast te stellen dat in de stad die zichzelf promoot als de fietshoofdstad van Vlaanderen de fiets 3 keer minder gebruikt wordt dan in Oudenaarde, en 6 keer minder dan in steden zoals Brugge en Kortrijk. De oorzaak hiervoor ligt bij een falend beleid. Geraardsbergen wil zichzelf promoten als de “Vlaamse hoofdstad van het wielrennen”. Het stadsbestuur organiseerde onlangs met "Muur en Mythe" nog een groots evenement waarin de fiets en de wielersport centraal stonden, maar Geraardsbergen is allesbehalve de “hoofdstad van de fiets”. Het is trouwens illustrerend dat Geraardsbergen dit jaar niet deelneemt aan de actie "Met Belgerinkel Naar De Winkel", een actie die de mensen wil aanzetten om meer de fiets te nemen voor kleine boodschappen.

D'Hose, die zelf gebruik maakt van de fiets voor bijna al zijn verplaatsingen in de binnenstad, is vrij hard voor het gemeentebestuur: "Er wordt de hele tijd aan "window dressing" gedaan. Men geeft door de organisatie van wielerwedstrijden en groots opgezette shows de indruk dat men bekommerd is om de fietsers, maar dat is pure toeristische marketing want in het beleid is er van een fietsvriendelijke mobiliteit haast niets te merken. Naast het recreatieve aspect moet er ook en vooral aandacht zijn voor het functionele, dat wil zeggen de verplaatsingen met de fiets voor woon-werkverkeer, om naar school te gaan, en om kleine boodschappen te doen, want een verschuiving van dergelijke verplaatsingen van de auto naar de fiets heeft een véél grotere impact op de mobiliteit. Momenteel zie je bijna geen "functionele" fietsers in het Geraardsbergse straatbeeld. Er moeten veel meer veilige fietspaden komen, en aan de openbare gebouwen moeten er meer fietsstallingen komen. Aan de muziekacademie bijvoorbeeld, waar dagelijks honderden mensen komen, is er plaats voor nauwelijks 12 fietsen. Dit zegt alles! Het stadsbestuur moet dringend minder blaten en meer wol leveren. De N-VA is bereid om op een constructieve manier mee te werken aan een omslag in het beleid."

                 Een delegatie van N-VA Geraardsbergen ging op het Administratief Centrum
                     zijn grieven overmaken aan Erwin Franceus, de bevoegde schepen van
            mobiliteit. V.l.n.r.: Glenn Bogaert, Filip D'Hose, Ilse Roggeman en Elmire Borremans

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is