N-VA vraagt extra inspanning voor opwaardering stationsbuurt

Op 31 maart 2011

Glenn Bogaert van N-VA Geraardsbergen wil dat het stadsbestuur een extra inspanning levert om de Geraardsbergse stationsbuurt op te waarderen. Volgens hem kampt de buurt ondanks inspanningen van diverse instanties in de voorbije jaren immers nog steeds met enkele prangende problemen. Bogaert stelt dat een kordate aanpak van de nog aanwezige problemen het imago van de stationsbuurt en de stad in het algemeen gevoelig kan verbeteren.

“In de zomerperiode van 2009 lanceerde het stadsbestuur in samenwerking met de politiediensten, het parket, De Lijn en NMBS  het project “Leefbare stationsbuurt.  Bedoeling was om op termijn de leefbaarheid en veiligheid in de omgeving van het station van Geraardsbergen significant te verhogen. Een prima intentie die een concrete invulling kreeg via enquêtes, controleacties, camera’s,  extra patrouilles en een vergadering waarop buurtbewoners en bezorgde burgers hun grieven kwijt konden. Ondanks een positieve evolutie tussen 2009 en 2011 zijn er echter nog enkele prangende problemen die dringend aangepakt moeten worden”, zegt Glenn Bogaert van N-VA Geraardsbergen. 

“Storend is en blijft bijvoorbeeld de zwerfvuilproblematiek. Wie een blik werpt op het Goede Vrouwstraatje en omringende bermen kan niet anders dan vaststellen dat de situatie zo stilaan de spuigaten uitloopt. Het feit dat het straatje tijdelijk niet toegankelijk is voor voetgangers maakt het meer dan ooit de uitverkoren plek voor het dumpen van zwerfvuil. Met onze lokale N-VA-afdeling hielden we vorig jaar nog een actie om de problematiek van de buurt aan te kaarten en kregen we de belofte dat het probleem zou worden aangepakt. Bijna een jaar later stellen we echter vast dat er weinig schot in de zaak komt en het zwerfvuilprobleem groter is dan ooit. “

“De gammele bushokjes in de stationsbuurt vormen eveneens een doorn in het oog”, vervolgt Bogaert. “Ook hier kwamen al heel wat klachten rond maar vandaag de dag werd ten gronde nog geen initiatief genomen om de schrijnende situatie aan te pakken. Nochtans heeft de stad een verantwoordelijkheid op vlak van het onderhoud van halteaccomodatie. Indien men zelf niet in staat is de hokjes te onderhouden kan er bovendien geopteerd worden voor alternatieve diensten als bijvoorbeeld PWA of De Poetslijn. Ook voor wat betreft de eventuele aankoop van nieuwe hokjes kan  het stadsbestuur een initiatief nemen. “

“Tot slot blijven ook vandalisme, drugstrafiek en overlast legio. Zo werden de vrouwentoiletten onlangs gesloten wegens vandalisme en is de stationsbuurt regelmatig het kader voor luidruchtige drinkgelagen. Tot slot is de stationsomgeving ook nog steeds een kritiek punt voor wat betreft het verhandelen van drugs.” 

Glenn Bogaert wil dat het stadsbestuur een extra inspanning levert om de nog aanwezige pijnpunten in de stationsomgeving aan te pakken . “Het behoeft immers geen betoog dat een aanpak van de problemen het imago van de stationsbuurt gevoelig kan verbeteren. Dit zou ook het algemene imago van onze stad een extra boost kunnen geven. ”

Glenn Bogaert aan één van de gammele bushokjes in de Geraardsbergse stationsbuurt

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is