N-VA vraagt duidelijkere communicatie rond GAS

Op 16 juli 2013

Bij monde van gemeenteraadslid Filip Schotte vraagt de N-VA dat de stad duidelijk communiceert rond de GAS-wet.

In 1999 werd op vraag van de onderbemande en overbelaste parketten gezocht naar een manier om het gevoel van straffeloosheid tegen te gaan. De oplossing werd gevonden in de gemeentelijke administratieve sancties.

Nu het federaal parlement de uitbreiding van de GAS-wet heeft goedgekeurd, begint de publieke perceptie van deze GAS-wet een eigen –vaak vertekend-  leven te leiden.

Daar waar deze wet de overlast aan banden probeert te leggen en wil oproepen tot burgerzin, wordt de GAS-wet gestigmatiseerd tot een soort Big Brother, vooral gericht tégen jonge mensen.

Om onze bevolking de juiste informatie te geven is het politiereglement (de lijst van overtredingen die specifiek zijn voor onze stad en sanctioneerbaar met een GAS-boete) gepubliceerd  op de officiële stadswebsite. Het overgrote  deel van de bevolking raadpleegt de site helaas te weinig of helemaal niet. Dat politiereglement is door de bank genomen voor iedereen vanzelfsprekend en aanvaardbaar. En toch is er een groeiende weerstand tegen de beteugeling van de overtredingen.

Om deze contradictie weg te werken, stelt Filip Schotte voor om een open informatievergadering te organiseren waarop het concept van de GAS-wet duidelijk uit de doeken wordt gedaan, met concrete voorbeelden, teneinde een correct beeld te scheppen .

Het is de taak van het stadsbestuur om de bevolking aan te zetten tot burgerzin, tot respect voor elkaar en de omgeving. Op die manier kan overlast worden voorkomen en de GAS-boete in onze stad   een doeltreffende maatregel zijn in het belang van ieder van ons.

Op de website van N-VA Geraardsbergen zal binnenkort meer uitleg te vinden zijn over de GAS-wet.