N-VA vraagt aandacht voor Nederlands als thuistaal

Op 10 mei 2013

Steeds meer kinderen en jongeren uit het basis- en secundair onderwijs spreken thuis geen Nederlands. OCMW-raadslid Glenn Bogaert(N-VA) vroeg de cijfers op voor Geraardsbergen en stelt vast dat in Geraardsbergen bijna 1 op 5 leerlingen in de lagere scholen thuis geen Nederlands spreekt. In het middelbaar onderwijs gaat om 12% van de leerlingen.  “De cijfers zijn zeker niet alarmerend maar het is wel duidelijk dat we ook in Geraardsbergen blijvend aandacht moeten schenken aan de plaats van het Nederlands binnen anderstalige gezinnen. Een goede beheersing van het Nederlands verhoogt immers de kansen in de maatschappij.”

“Afwezigheid van het Nederlands in de thuissituatie zorgt er voor dat taalkennis bij leerlingen onvoldoende is en kinderen ook niet voldoende oefenkansen krijgen. Vanuit die optiek moeten we ook in Geraardsbergen blijvend inspanningen leveren inzake taalverwerving-en remediëring”, zegt OCMW-raadslid Glenn Bogaert. “Enkel op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat de leerlingen later volwaardig kunnen deelnemen aan onze samenleving en de arbeidsmarkt. De beheersing van meerdere talen is zeker een troef, maar een goede kennis van het Nederlands blijft noodzakelijk om te kunnen functioneren in onze maatschappij.”

N-VA pleit in Geraardsbergen voor een versterking van het engagement van ouders t.o.v. de Nederlandse taal. Ouders moeten actief worden aangemoedigd om gebruik te maken van het aanbod aan Nederlandse lessen. De Huizen van het Nederlands en de scholen vertolken een zeer belangrijke rol. Ook het OCMW kan zijn steentje bijdragen door in de strijd tegen kinderarmoede  aandacht te schenken aan het belang van taal. Uiteindelijk ligt het armoederisico bij mensen van Oost-Europese en niet-Europese origine drie keer zo hoog als het Vlaams gemiddelde. De Vlaamse Regering treft eveneens maatregelen om de kennis van het Nederlands bij kinderen en jongeren te verbeteren. Hiertoe behoren instrumenten zoals taaltesten, taalbaden en bijspijkerlessen om achterstanden te detecteren.”

Glenn Bogaert(N-VA) is tevreden dat men in Geraardsbergen inspeelt op het aanbod vanuit de Vlaamse Regering. “Het stadsbestuur maakte in maart bekend dat er in de zomervakantie voor het eerst taalbaden worden georganiseerd. Daarnaast worden de mogelijkheden van het project ‘Samen Inburgeren’ van minister Geert Bourgeois al een tijdje aangewend. N-VA vraagt al jaren aandacht voor het versterken van het Nederlandstalig karakter van onze stad en het inspelen op integratie en blijkbaar prediken we niet langer in de woestijn.”