N-VA vindt negatieve houding van gemeentebestuur tegenover windmolenpark onbegrijpelijk

Op 15 mei 2012

Voor Filip D'Hose van N-VA Geraardsbergen is het moeilijk te begrijpen dat het gemeentebestuur onder impuls van burgemeester De Padt en schepen van leefmilieu en toerisme De Backer (beiden OpenVld) een negatief advies heeft gegeven voor de komst van een windmolenpark op het grondgebied van de gemeente. Het advies druist volkomen in tegen de nieuwe visie die de Vlaamse Regering terzake ontwikkeld heeft. Bovendien zijn tal van de argumenten die De Padt en De Backer aanhalen om hun negatief advies te motiveren van bedenkelijk niveau.

Volgens D'Hose is het onvermijdelijk dat Vlaanderen inzake energievoorziening een nieuwe richting moet inslaan: "De N-VA is geenszins gekant tegen kernenergie, en wil een gezonde mix tussen kernenergie en hernieuwbare bronnen die de energievoorziening de komende jaren kan garanderen. Binnen afzienbare tijd worden enkele steenkoolcentrales stilgelegd om de normen inzake CO2-uitstoot te behalen, en sommige verouderde kerncentrales moeten ook dicht. Om te vermijden dat de stroom uitvalt hebben we dus niet veel alternatieven. Erg veel zon hebben we niet in Vlaanderen, brede rivieren met een groot verval ook al niet, en op de getijdenwerking van de zee moeten we in het Vlaamse binnenland evenmin rekenen. Bijgevolg is het evident dat we inzetten op windenergie: daar is bij ons geen gebrek aan, soms hebben we er zelfs meer van dan ons lief is. De discussie heeft bovendien een strategische en een economische dimensie: windenergie kan onze afhankelijkheid van de vooral Franse energiesector, die zijn elektriciteit al jaren véél te duur aan de Vlaamse bevolking verkoopt, gevoelig verminderen. En in Vlaanderen zijn er tal van nieuwe bedrijven die actief zijn in de bouw van onderdelen van windmolens, en op die manier werkgelegenheid creëren. Ik vraag me af hoe de OpenVld daar tegen kan zijn!"

Bovendien zijn volgens D'Hose de tegenargumenten van De Padt en De Backer nogal zwak: "Het vergezicht vanop de Oudenberg zou verstoord worden door niet-authentieke elementen? Tja, dan moet de watertoren in Sint-Lievens-Esse ook weg, nietwaar? Een vergezicht is bovendien geen statisch gegeven dat tot in de eeuwigheid onveranderd moet blijven. En het vogelbestand in de streek zou er onder lijden? Het klopt dat nogal wat vogels tegen de draaiende wieken aanvliegen, maar de windmolens in kwestie zouden volgens mijn informatie niet op een vluchtroute voor trekvogels liggen. Bovendien wijzen recente studies erop dat nieuwe generaties vogels zich vlot aanpassen aan de aanwezigheid van windmolens. De slagschaduw zou hinderlijk zijn voor omwonenden? Dat klopt volledig, en dat is ook voor de N-VA een belangrijke bekommernis, maar de uitbaters van de windmolenparken zijn bereid om de wieken stil te leggen wanneer de bewegende schaduw in de huizen van de omwonenden binnenvalt. Bovendien komt het park te liggen in een gebied met een lage bevolkingsdichtheid. En helemaal van de pot gerukt is het argument dat de windmolens vlakbij het stiltegebied Dender-Mark zouden ingeplant worden! Behoudens wat zacht geruis produceren windmolens geen enkel lawaai. Mensen die langs een spoorlijn wonen, krijgen meer te verduren dan dat!"

D'Hose besluit: "Wij hebben echt de indruk dat De Padt en De Backer op enkele maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen de populistische toer opgaan. Ze hollen een zekere NIMBY-houding van een deel van onze bevolking achterna. NIMBY staat voor "Not In My Back Yard", en betekent zo ongeveer: ik ben er helemaal voor zolang het maar niet in mijn eigen achtertuin is. De tijd van het kortetermijndenken is echter voorbij. In dit dossier wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Bovendien zien wij geen enkele onverenigbaarheid tussen een windmolenpark en de toeristische troeven van onze stad en streek. Ook al is het advies van het gemeentebestuur niet bindend, toch hoopt de N-VA dat OpenVld en sp.a hun standpunt alsnog willen herzien, om op die manier aan de bevolking een signaal te geven dat Geraardsbergen het aandurft om constructief en innovatief de toekomst tegemoet te zien."