N-VA steunt OCMW voor keuken in eigen beheer

Op 14 februari 2015

Op de OCMW-raad van woensdag 11 februari 2015 stond met de catering een belangrijk dossier op de agenda. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn diende een keuze te maken over de toekomst van de maaltijden in onder andere de woonzorgcentra, het lokaal dienstencentrum ‘De Maretak’ en de dienstverlening aan huis. Er werd unanmien beslist om te opteren voor een keuken in eigen beheer. N-VA steunde het voorstel van Open Vld en CD&V, ook al is er zeker sprake van risico’s en ligt er heel wat werk op de plank.

“Mits een duidelijke planning, afspraken en opvolging moet het mogelijk zijn om deze grote verantwoordelijkheid te dragen. Niet langer samenwerken met een cateraar – Medirest tot en met het voorjaar van 2016 – en zelf instaan voor de bediening levert een stevige besparing op en dat is in tijden dat het OCMW de tering naar de nering moet zetten een serieuze opsteker”, zegt Glenn Bogaert van N-VA.  “Natuurlijk mag besparen niet betekenen dat we gaan inboeten op de kwaliteit van de maaltijden. De tevredenheid van onze bewoners in de WZC’s en het LDC is primordiaal. Het kan niet de bedoeling zijn om zo goedkoop mogelijk maaltijden aan te bieden die vervolgens niet voldoen aan de eisen van onze mensen. Daarnaast vinden we het een verstandige, logische en sociale keuze om de maaltijden aan huis verder uit te besteden.”

Diensthoofd catering
OCMW-voorzitter David Larmuseau bevestigde dat alle fracties nauw betrokken zullen worden bij het uittekenen en uitrollen van de plannen. “Op die manier kunnen ook de oppositiepartijen, die het voorstel unaniem steunden, het proces van nabij opvolgen en bijsturen indien er te weinig aandacht besteed wordt aan de zaken waarvoor de oppositie gisteren duidelijk gewaarschuwd heeft.” Glenn Bogaert (N-VA) doelt daarmee op een aantal risico’s en taken die een keuken in eigen beheer met zich meebrengen. “Belangrijk is bijvoorbeeld dat er een diensthoofd catering aangesteld wordt. Dat moet relatief snel gebeuren en dat is niet eenvoudig. Eigenlijk staan of vallen de plannen met de kwaliteiten van het diensthoofd. Hij of zij heeft een grote rol te vervullen inzake het kookproces, bediening, extra investeringen en benodigd keukenpersoneel. Maken we een verkeerde keuze of voldoet de persoon in kwestie niet aan de verwachtingen dan hebben we een groot probleem. “

Zorgmedewerkers hoeksteen
Maar dat is lang niet alles volgens N-VA: “Er zijn nog een aantal struikelblokken: voedselveiligheid, een gebrek aan knowhow, een moeilijk voorspelbare kostprijs, het functioneren van OCMW-keukenmedewerkers, wetgeving, maar vooral ook de extra druk die er zal gelegd worden op de zorgmedewerkers. De kerntaak van onze verzorgers en verzorgsters is natuurlijk niet het opdienen van maaltijden. De extra taak zal van ieder personeelslid extra inspanningen vergen terwijl die mensen het al erg zwaar hebben. Vanuit die optiek moet er zeker bekeken worden of er extra verzorgend personeel moet bijkomen, er eventueel kan gerekend worden op vrijwilligers en of het huidige personeelsbestand bereid is om de stap te zetten naar eigen bediening. Het is belangrijk om met een gemotiveerde en coherente ploeg tussen de mensen te staan. De overgrote meerderheid van het personeelsbestand moet ook inzetbaar zijn. Nu ligt de bezetting vaak te laag en moet er geregeld gepuzzeld worden om aan voldoende mensen te komen.”