N-VA ruimt zwerfvuil in deelgemeenten

Op 9 augustus 2013

De strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten is voor N-VA Geraardsbergen een absolute prioriteit. Om die stelling kracht bij te zetten, organiseert de partij jaarlijks een zwerfvuilactie. Dit jaar waren de deelgemeenten Waarbeke, Zandbergen en Nieuwenhove aan de beurt. Ook dit keer wist een delegatie van mandatarissen en bestuursleden heel wat vuilnis- en PMD-zakken te vullen. “Een propere stad is niet alleen aangenaam voor de burgers maar is ook van belang als we het toeristisch  potentieel van Geraardsbergen ten volle willen benutten. Een vuile en verwaarloosde aanblik is geen goede publiciteit en vanuit die optiek blijft N-VA het stadsbestuur, de bevolking en toeristen sensibiliseren.”

In de gemeenteraad liet burgemeester Guido De Padt zich al ontvallen dat het stadsbestuur het maximum doet om de problematiek van zwerfvuil en sluikstorten aan te pakken.  “Wij geloven best dat er vanuit de stad inspanningen worden geleverd maar de situatie op het terrein blijft wel schrijnend en zorgt ook bij heel wat van onze burgers voor irritatie. Toch willen wij ook de burgerzin van elke Geraardsbergenaar aanspreken want ieder van ons heeft een verpletterende verantwoordelijkheid ten aanzien van het milieu. Ieder blikje of papiertje dat we weggooien, is er eentje te veel en brengt de natuur schade toe”, stelt N-VA-fractieleider in de gemeenteraad Filip D’Hose.

N-VA is van plan om naar de toekomst toe nog meer acties te voeren en daarbij zullen ook andere deelgemeenten opgeruimd worden. “Geraardsbergen bestaat immers niet alleen uit een stadscentrum, de deelgemeenten zijn minstens even belangrijk en verdienen het om er netjes bij te liggen. Zeker als je weet dat verschillende van die deelgemeenten een erg landelijk en groen karakter hebben. Als we onze dorpen leefbaar, fraai en aantrekkelijk willen houden, ook met het oog op het aantrekken van jonge gezinnen, is de aanpak van zwerfvuil allerhande primordiaal.”