N-VA pleit voor Minder Mobielen Centrale

Op 26 september 2013

Op de OCMW-raad van woensdag 25 september 2013 stelde N-VA-raadslid Glenn Bogaert voor om in Geraardsbergen een Minder Mobielen Centrale op te richten. Meerderheidspartijen Open Vld en CD&V reageerden positief op het voorstel. Het OCMW bekijkt de mogelijkheden tot het oprichten van een MMC en de kans bestaat dat het N-VA-voorstel wordt weerhouden als actie binnen het meerjarenplan. “Dit is het bewijs dat constructief en inhoudelijk oppositiewerk resultaten oplevert .”

Een Minder Mobielen Centrale werkt via Taxistop en helpt mensen met verplaatsingsproblemen. Meestal gaat het om personen met een handicap, bejaarden of mensen in een sociale noodsituatie die familie willen bezoeken, naar de dokter moeten, naar het gemeentehuis moeten voor administratieve zaken of boodschappen willen doen. Voor het vervoer beroept de dienstverlening zich op vrijwillige chauffeurs. “In Vlaanderen zorgen meer dan 200 centrales voor het vervoer van minder mobiele mensen. In onze streek beschikken Brakel, Lierde, Galmaarden, Herzele, Zottegem, Kluisbergen en Oudenaarde over een MMC, Geraardsbergen is vooralsnog een blinde vlek op de kaart maar daar komt de komende legislatuur mogelijk verandering in”, stelt OCMW-raadslid Glenn Bogaert.

Het voorstel tot oprichting van een Minder Mobielen Centrale zal in het voorstel van acties van de meerjarenplanning zitten, het is evenwel aan de raad om te beslissen of dit voorstel al dan niet weerhouden wordt. “De N-VA-fractie zal  het nodige gewicht in de schaal leggen om dit waardevolle voorstel in het MJP te krijgen. Uiteraard rekenen we daarvoor op de medewerking en goede wil van de meerderheidspartijen en de oppositiecollega’s van sp.a. De reacties tijdens de raadszitting waren in ieder geval positief en dat stemt mij optimistisch”, aldus het N-VA-raadslid.

Bogaert is verder van oordeel dat een Minder Mobielen Centrale in Geraardsbergen zeker geen overbodige luxe zou zijn: “Onze stad telt 16 deelgemeenten en dat zorgt soms voor problemen bij mensen die minder goed uit de voeten kunnen. Een MMC is een extra mogelijkheid om bejaarde of minder mobiele mensen van de randgemeenten naar de stad te krijgen en vice versa. Ik zie twee grote voordelen: we beschikken over een extra troef om te voorkomen dat mensen in sociaal isolement terechtkomen en de vrijwillige chauffeurs stellen zich via actief burgerschap ten dienste van hun medemensen.  Niet zelden gaat het om gepensioneerde mensen die op zoek zijn naar een zinvolle en sociale vrijetijdsbesteding. “