N-VA heeft bedenkingen bij nieuwe verkaveling in Schendelbeke

Op 18 november 2013

Op de gemeenteraad van dinsdag 12 november 2013 lag het tracé van de aan te leggen weg ter hoogte van de verkaveling Dagmoedstraat/Ooievaarsnest in Schendelbeke ter goedkeuring voor. De N-VA-fractie gaat geenszins in tegen de verplichting van de stad Geraardsbergen om te voorzien in voldoende sociale koop- en huurwoningen. Desalniettemin roept deze nieuwe verkaveling volgens N-VA-gemeenteraadslid Filip Schotte enkele bedenkingen op met betrekking tot mobiliteit en leefbaarheid.

"Bij de verdere ontwikkelig van deze verkaveling in 113 kavels en 141 woningen moet de stad rekening houden met het feit dat het dorp Schendelbeke niet voorzien is op de kost van 350 nieuwe bewoners. Er is enkel een kleuterschool, geen kleinhandel zoals een bakker of beenhouwer en onvoldoende kinderopvang. Hierdoor zijn nieuwe bewoners aangewezen op het stadscentrum van Geraardsbergen. Dit zal ongetwijfel een verkeerstoename tot gevolg hebben", stelt Schotte.

“De wegen in de verkaveling sluiten deels rechtstreeks, deels via Ooievaarsnest aan op de Dagmoedstraat die met slechts één rijstrook te smal is voor vlot doorgaand verkeer. De Dagmoedstraat heeft geen enkele voorziening voor de zwakke weggebruiker. Bovendien is de Dagmoedstraat nu al te druk door sluipverkeer van onder meer werknemers uit de industriezone en bezoekers van het containerpark. De geplande verbreding van Ooievaarsnest heeft weinig zin omdat de Dagmoedstraat niet kan worden verbreed”, oppert Schotte.

Het N-VA-gemeenteraadslid merkt ook op dat de aansluiting van de Dagmoedstraat met de Aalstersesteenweg en vervolgens de aansluiting met de Astridlaan niet ingericht zijn om vlot verkeer mogelijk te maken. Dergelijk gegeven zal voor eindeloze aanschuifrijen zorgen in de ochtend- en avondspits. “Onze mobiliteitsambtenaar gaat er van uit dat er zich enkel bestemmingsverkeer naar de verkaveling met 113 kavels met 141 woningen zal begeven maar houdt geen rekening met derden die met de wagen de verkaveling zullen aandoen.”

Filip Schotte(N-VA) wenst dan ook dat een aantal zaken worden opgenomen in het globaal mobiliteitsplan: “De inrichting van één of meerdere haltes voor de belbus in de verkaveling is geen overbodige luxe. Daarnaast is het nodig dat er een studie gemaakt   wordt over de ontsluiting van de zuidzijde van de verkaveling via een brug over of tunnel onder de spoorweg, over de verbreding van de Dagmoedstraat vanaf de aansluiting van de nieuwe wegenis op de straat ter hoogte van Schendelbekehof tot Herenveld, over de verkeerstoename van bewoners en bezoekers en over werfverkeer gedurende de bouw in drie fasen. Tot slot zijn een globaal mobiliteitsplan voor de zwakke weggebruiker en een scheiding met de industriezone door groenbeplanting essentieel.”

Tot slot drukt de N-VA’er zijn bezorgdheid uit met betrekking tot de leefbaarheid: “De percelen zijn bijzonder klein en te talrijk waardoor de leefruimte, het wooncomfort en de privacy uiterst beperkt zijn. Dit kan aanleiding geven tot onderlinge burenspanningen. De nabijheid van de industriezone met lawaaihinder kan dan weer voor stresssituaties bij de bewoners zorgen. Vanuit die optiek valt een groenscherm aan te bevelen.”

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is