N-VA GERAARDSBERGEN pleit voor meer veilige fietspaden

Op 7 augustus 2011
Caroline Tondeleir: ”Er wordt in Geraardsbergen veel aandacht besteed aan de wielertoerist en de recreatieve fietser, en daar is niets op tegen. Maar wat met de scholier die misschien verkiest om naar school te fietsen maar dit niet doet uit veiligheidsoverwegingen? En wat met de Geraardsbergenaar die op fietsafstand van het werk woont, maar toch verkiest om de auto te nemen omdat de weg naar het werk te gevaarlijk is? Deze groep “functionele fietsers” kunnen in vele gevallen de zorgvuldig uitgestippelde fietsroutes niet gebruiken omdat ze gewoonweg niet op of in de buurt van hun reisweg liggen. En de weg naar school of werk is meestal niet van de noodzakelijke fietsinfrastructuur voorzien.”
Wie tijdens het spitsuur de confrontatie met het autoverkeer aandurft, fietst langs de rijweg. Dat dit grote risico’s inhoudt, is duidelijk. De meerderheid kiest logischerwijze voor veiligheid en zoekt een andere, minder milieuvriendelijke oplossing. Gevolg: meer verkeer en alweer minder veiligheid. Om deze vicieuze cirkel te doorbreken, is een degelijk fietsbeleid een absolute noodzaak!
Volgens Tondeleir moet het fietsbeleid in de eerste plaats de veiligheid van de fietser waarborgen, maar het moet ook rekening houden met de rechten en noden van de autobestuurder. Dit kan door een degelijke fietsinfrastructuur en door sensibilisering.
Op sommige plaatsen zal de fietsinfrastructuur enkel moeten geoptimaliseerd worden en dit kan in principe op relatief korte termijn. Andere plaatsen vergen een grondigere aanpak, dus de aanleg van een van de rijweg gescheiden fietspad, en dit zal uiteraard meer tijd in beslag nemen. “Het Vlaams Gewest verstrekt subsidies voor dergelijke structurele wijzigingen. Daarom is het jammer dat deze mogelijkheden door het stadsbestuur onvoldoende benut worden,” aldus nog Tondeleir.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is