N-VA Geraardsbergen klaagt het gebrek aan openbare toiletten aan

Op 10 november 2020

N-VA Geraardsbergen klaagt het gebrek aan openbare toiletten aan

In de vorige gemeenteraad van 10 oktober kaartte één van onze lokale mandatarissen,Ilse Roggeman, het prangend probleem aan van het wildplassen in Geraardsbergen.
Hier  de volledige tekst van haar interpellatie:

"Covid-19 blijft ons in de ban en in ons kot houden. Heel wat mensen trekken er te voet of met de fiets op uit. Ook in Geraardsbergen zie je dat er in de lockdownperiodes meer wandelaars en fietsers zijn en zij vinden de weg niet naar sanitaire ruimtes. Nu de horeca gesloten is, merk je ook dat wildplassen schering en inslag geworden is. Zowel in het centrum als in de deelgemeenten.

Handelaren klagen over het feit dat er aan hun deuren en de inhammen van hun zaak regelmatig geürineerd wordt. Mensen verschieten soms als ze iemand in hun tuin iemand zijn of haar behoefte zien doen.
Ook mensen die de markt bezoeken op maandag ervaren het probleem om niet naar een toilet te kunnen gaan.

Openbare toiletten zijn in Geraardsbergen een probleem. Velen vinden ze niet. Zeker nu de horecazaken hun deuren gesloten zijn. De toiletten in het toeristisch infokantoor zijn toegankelijk alsook aan het station. Zijn er nog toegankelijke toiletten in onze stad en/of deelgemeenten waar men gebruik kan van maken? En op welke manier worden deze ‘bekend’ gemaakt?  Kunnen we als bestuur er niet voor zorgen om dit euvel van ‘hoge nood’ te verhelpen door mobiele toiletten te plaatsen, zeker in deze coronatijd? En vooral zorgen dat de locaties aangeduid worden via wegwijzers of pictogrammen? Een vermelding op de
website van de stad Geraardsbergen zou een pluspunt en een groot gemak zijn voor bezoekers."

Natuurlijk, en zoals bijna altijd met de voorstellen van N-VA Geraardsbergen, werd dit voorstel afgeketst door de Open Vld - CD&V meerderheid, ditmaal bij monde van An Panis en met het argument dat het voorstel onhaalbaar is. Dit is natuurlijk een overbodige luxe in een stad en een streek die zich wil profileren door zijn toerisme...