N-VA GERAARDSBERGEN KLAAGT DE LAMENTABELE TOESTAND VAN DE SPORTTERREINEN AAN.

Op 19 oktober 2020, over deze onderwerpen: Sportinfrastructuur

In oktober 2015 werd het vernieuwde Sint-Adriaansstadion met veel bombarie ingehuldigd door het stadsbestuur. Sindsdien is het met het gras van het voetbal- en atletiekveld nooit meer goed gekomen. Volgens het bestuur van N-VA Geraardsbergen zijn er destijds door het stadsbestuur zware fouten begaan. Het kan niet anders dan dat er destijds totaal minderwaardige aarde aangevoerd werd. Er zat veel te veel zand in, en ze zat vol met stenen, glas, stukken metaal en ander bouwpuin. Verschillende sportbeoefenaars, vooral voetballers die al eens een tackle of sliding doen, kwetsten er zich constant aan, met snij- en schaafwonden tot gevolg. N-VA Geraardsbergen heeft dit de vorige legislatuur al eens aan de kaak gesteld toen GR-lid Filip D'Hose een zak met afval voor schepen Fontaine uitschudde. Onze fractie had met deze ludieke actie eigenlijk gehoopt dat het college van burgemeester en schepenen toen de ernst van de zaak zou beseft hebben, maar dat is jammer genoeg niet het geval. Akkoord, de grotere stukken steen en bouwpuin werden wel verwijderd door het stadspersoneel, maar dit is ruimschoots onvoldoende.

En daar stopt het niet: N-VA Geraardsbergen snapt echt niet goed welk zaaigoed er gebruikt werd. Dat zal ook van de allerlaagste kwaliteit geweest zijn, want op de "pelouse" stond er na één jaar nauwelijks nog gras, maar vooral een soort onkruid met lange slierten dat het onderliggende gras volledig verstikte. Opnieuw geven wij toe dat de stadsdiensten dit verwijderd hebben, maar het gevolg is dat het plein uiteindelijk één grote zandvlakte geworden is. Twee weken geleden liepen diverse spelers ernstige schaafwonden, eigenlijk tweedegraads brandwonden op tijdens een voetbalmatch. De bezoekende spelers spraken echt schande van ons stadion. Heel gênant! En het stadsbestuur moet zich niet verschuilen achter de lange periode van zomerdroogte. Dat ze maar eens gaan kijken naar tientallen terreinen in de wijde omgeving. Die liggen er wel verzorgd en groen bij.
Voor het bestuur van N-VA Geraardsbergen is er slechts één oplossing, want de gierigheid bedriegt de wijsheid. Het terrein moet gewoonweg volledig afgegraven worden, en er moet schone, hoogkwalitatieve aarde aangevoerd worden. Ook het drainagesysteem moet opnieuw aangepakt worden, want bij de minste regenbui staan delen van het terrein onder water. Momenteel moeten onze voetbalclubs en de atletiekclub hun gasten ontvangen met het schaamrood op de wangen.

De huidige toestand is een stad als Geraardsbergen echt onwaardig.