N-VA evalueert vervuiling Dender

Op 8 oktober 2010

Na de vervuiling in 2007 werd beslist om vis uit te zetten in de Dender. Van deze goede voornemens kwam helaas in 2009 al niets terecht. Waarom? Wat zijn de gevolgen van de zinkverontreiniging van december 2009? Zal de vervuiler hier opdraaien voor de extra kosten? En tenslotte, wat brengt de toekomst? Houdt het Waalse Gewest zich nu aan het Scheldeverdrag en meldt ze nu eindelijk grensoverschrijdende vervuilingen?

In oktober 2007 was er een grote vervuiling van de Dender vanuit Wallonië. Naar schatting stierf maar liefst 6 ton vis. Als gevolg hiervan werd beslist om de vissterfte te herstellen door het uitzetten van vis in de Dender. Dit zou gespreid worden over 3 jaar (2008, 2009 en 2010). In 2008 heeft men inderdaad vis in de Dender uitgezet. Helaas in 2009 werd dit niet gedaan. N-VA Geraardsbergen was dan ook meer dan bezorgd over deze gang van zaken.

Op vraag van Steven De Boe (voorzitter N-VA Geraardsbergen) interpelleerde Vlaams Parlementslid Helga Stevens (N-VA) meermaals de bevoegde Vlaams minister van leefmilieu en natuur, Joke Schauvliege (CD&V). “In 2009 werd er geen vis uitgezet omdat de leveranciers niet tijdig reageerden op de bestekken met prijsaanvragen.” luidt het officieel antwoord van de minister. Je moet natuurlijk de leveranciers de nodige tijd geven om hun offertes te kunnen opmaken. Onder meer door druk van N-VA komt daar nu verandering in. In november-december 2010 zal opnieuw vis in de Dender worden uitgezet.

In december 2009 bracht een zinkverontreiniging vanuit Wallonië opnieuw het biologisch leven van de Dender in gevaar. Nadelige gevolgen van verhoogde zinkconcentraties kunnen helaas pas op langere termijn worden vastgesteld. Daarom werd op 25 juni 2010 de Dender ter hoogte van Overboelare bemonsterd ter bepaling van de biologische kwaliteit. Uit een vergelijking van de bemonstering uitgevoerd in 2009 blijkt dat er gelukkig geen noemenswaardige verschillen zijn. De Belgische Biotische Index behaalde zowel in 2009 als in 2010 een score 6, wat wijst op een matige kwaliteit. Maar het blijft helaas een oud zeer. Ook hier zal de vervuiler niet opdraaien voor de extra kosten omdat de minister stelt dat de kosten voor het voeren van een gerechtelijke procedure om de gemaakte kosten terug te vorderen niet opweegt tegen de eventuele opbrengsten.

De Belgische gewesten zijn op basis van de Schelde- en Maasverdragen verplicht elkaar te informeren in geval van rampen. Dit was in het verleden, wat betreft de Dender, zelden het geval. Gelukkig blijkt hier nu verandering in te komen. Op 5 maart 2010 kreeg de Vlaamse hoofdwaarschuwingspost melding van een ernstige mazoutlozing in een zijbeek van de Westelijke Dender te Moulbaix, in de omgeving van Ath. Van Vlaamse zijde werd toen meermaals een controle uitgevoerd door de sector van Waterwegen & Zeekanaal, maar er werd ter hoogte van de gewestgrens geen verontreiniging door mazout waargenomen. De verontreiniging kende gelukkig geen grensoverschrijdend karakter.

In zake deze meldingsplicht werd op 18 maart 2010 een workshop georganiseerd om de nieuwe meldingsprocedure voor te stellen aan de diverse diensten. Sinds begin mei draait deze op proef en worden er proefalarmen georganiseerd om de nieuwe procedure verder te operationaliseren. Steven De Boe hoopt alvast dat ze deze procedure op de Dender niet vergeten uit te testen.

Steven De Boe met op de achtergrond de Dender te Geraardsbergen (centrum)