Leefloners gaan sneeuw ruimen

Op 30 december 2010

De burgers zijn volgens een politiereglement verplicht om hun trottoir sneeuw- en ijsvrij te houden. Maar de voorbije weken lukte dat niet altijd even goed. Om dat te voorkomen, zouden bij een volgende sneeuwval leefloners worden ingezet. ‘We hebben daarover vorige week al overlegd met het OCMW', zegt burgemeester Freddy De Chou (SP.A).

Leefloontrekkers die zich vrijwillig aanmelden, zouden onder leiding van stadswerklieden in sneeuwruimteams worden ingedeeld. ‘De sneeuwschoppen staan al klaar. Maar er moeten wel nog enkele praktische dingen geregeld worden, zoals een ongevallenverzekering', zegt de burgemeester. ‘Er is overigens een alternatief, men kan een beroep doen op PWA-werkers, die kunnen tegen betaling de stoepen ruimen.'

Volgens N-VA-voorzitter Steven De Boe moet er dringend een ‘sneeuwtelefoon' komen. ‘Dat is een dienst die op vraag van oudere en minder mobiele, zorgbehoevende mensen de sneeuw op het voetpad voor hun woning komt ruimen. Die mensen zijn vaak niet in staat om die verplichte taak zelf te vervullen en vinden soms geen familie of buren die het voetpad in hun plaats sneeuwvrij kunnen maken.' Volgens N-VA kunnen voor die taak OCMW-medewerkers, tegen betaling, worden ingeschakeld. De burgemeester onderzoekt het voorstel.