De Gordel hoort thuis in de Vlaamse rand, ander evenement tegen verfransing zeker welkom

Op 13 maart 2012

N-VA Geraardsbergen is blij te horen dat Guido De Padt de verfransing van Geraardsbergen onderkent. Zijn oproep om de Gordel naar de Oudenbergstad te halen, vindt de partij minder gepast. Voor de N-VA is de Gordel immers veel meer dan alleen maar een dagje fietsen of wandelen met vrienden en/of familie. De Gordel is voor alles een evenement dat het groene en Vlaamse karakter van de Brusselse randgemeenten in de kijker wil plaatsen. Overigens maakte minister Muyters vorige week nog duidelijk dat de Gordel moet blijven doorgaan, al dan niet in een andere formule.

Guido De Padt wil de Gordel naar Geraardsbergen lokken om de verfransing in onze stad aan te kaarten en het Vlaamse karakter te versterken. “Een nobel gedachtegoed, maar De Padt gebruikt de verkeerde middelen,” zo zeggen Filip D’Hose en Peter Marquebreuck van N-VA Geraardsbergen. “Uit welk oogpunt vindt De Padt dit evenement het meest interessant, het Vlaams gedachtegoed of de toeristische perspectieven?” vraagt Marquebreuck zich af. “Een evenement als De Gordel mag niet gebruikt worden om zichzelf in de kijker te plaatsen.”

Het argument over de splitsing van B-H-V schieten beide N-VA’ers helemaal af: “De Padt gaat er blijkbaar van uit dat met dit akkoord alle problemen in de Vlaamse rand opgelost zijn, maar de problemen beginnen nu pas. De positie van de Vlamingen in Vlaams-Brabant wordt zwakker, en die van de Franstaligen wordt sterker. De zes faciliteitengemeenten worden quasi ingelijfd bij Brussel, de Vlaamse overheid wordt verzwakt bij de benoeming van de burgemeesters in deze gemeenten, door het coöptatiesysteem voor de Senaat worden de Franstaligen net aangemoedigd om met Franstalige lijsten op te komen in gans Vlaanderen, …  En zo kunnen we nog wel even doorgaan,” aldus nog D’Hose.

“Indien Guido De Padt het Vlaamse en Nederlandstalige karakter van Geraardsbergen wil versterken, dan moet hij dit doen via een actief taalbeleid, of door zelf een evenement te organiseren. Daar wil de N-VA graag zijn medewerking aan verlenen. D’Hose en Marquebreuck besluiten met een positieve noot: “Jarenlang werd de N-VA door onze lokale politici weggelachen wanneer we het over verfransingsdruk hadden. We zijn opgetogen dat de kersverse burgemeester dit nu als een probleem erkent."