Beschermd statuut voor oorlogsmonument Stationsplein

Op 29 september 2010

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA) heeft de voorlopige bescherming van  het oorlogsmonument op het Stationsplein te Geraardsbergen  ondertekend. In principe volgt, na het doorlopen van de procedure met onder meer een openbaar onderzoek, binnen het jaar de definitieve bescherming. In het totaal worden 37 oorlogsgedenktekens in de provincie Oost-Vlaanderen voorgedragen tot bescherming als monumenten wegens hun artistieke, historische en sociaal-culturele waarde.

Oorlogsmonumenten van WO I en II herinneren niet alleen aan de krijgsverrichtingen maar ook aan de traumatische gebeurtenissen waardoor een land, streek of gemeente werd getroffen.” aldus minister Bourgeois.

Het oorlogsmonument op het Stationsplein werd opgericht ter ere van de gesneuvelden, soldaten, burgerlijke slachtoffers en opgeëisten van WO I en de gesneuvelden en weerstanders van WO II van Geraardsbergen.

“Het is een beeldengroep met sterk geladen symboliek en emotie, enerzijds van vaderlandsliefde en heldenmoed en anderzijds van pijn en rouw.” verduidelijkt Steven De Boe, voorzitter van de N-VA Geraardsbergen.  “Het is van de hand van beeldhouwer Jules Vits uit Melle. Het oorlogsmonument werd geïntegreerd met een ouder waterbassin met fontein, dat in 1884 werd gebouwd voor de watervoorziening van de brandweer bij eventuele brand in de benedenstad.”

Steven De Boe met het beschermd oorlogsmonument