Alleen Nederlands in Geraardsbergen

Op 18 december 2013

Het verschijnen van tweetalige verkeersborden is een fenomeen dat ook in Geraardsbergen regelmatig opduikt. Nogal wat inwoners storen zich hieraan. Geraardsbergen is gelegen in het ééntalig Nederlands taalgebied. Ook hier moeten de taalwetten worden gerespecteerd.

Op initiatief van oppositieraadslid Steven De Boe van N-VA keurde de gemeenteraad unaniem een voorstel goed om dit aan banden te leggen. Het is namelijk aan de stad om er voor te zorgen dat de taalwetten op het grondgebied worden gerespecteerd. De taalwetten verbieden tweetalige signalisatie- en verkeersborden in het eentalig Nederlandstalig landgedeelte.

“Vanaf heden zal iedere aannemer die in opdracht van de stad Geraardsbergen werken zal uitvoeren vooraf duidelijk op de hoogte worden gebracht dat onze stad in het eentalig Nederlands taalgebied is gelegen en dat de taalwetten moeten gerespecteerd worden,” verduidelijkt Steven De Boe. ”Door de goedkeuring van het voorstel kan de stad dit nu ook afdwingen. Wanneer de taalwetgeving niet wordt nageleefd zal het stadsbestuur een aanmaning sturen. Indien hier geen gevolg wordt aan gegeven, zal een geldboete volgen.”