Afspraak rond perscommunicatie in OCMW-raad

Op 28 juni 2013

Op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van woensdag 26 juni 2013 werd beslist om de deontologische code uit te breiden met een afspraak rond perscommunicatie. Het artikel komt er na enkele opmerkingen van oppositiepartij N-VA en wordt gesteund door alle partijen. “Wij stelden vast dat het OCMW de voorbije maanden enkele keren communiceerde over dossiers alvorens die aan bod kwamen op de raad. Dit brengt de relevantie van de raad en vooral ook de positie van de oppositie in het gedrang”, stellen Caroline Tondeleir en Glenn Bogaert (N-VA). “De toevoeging van het artikel in kwestie maakt dit voortaan onmogelijk.”

De afspraak rond perscommunicatie bepaalt dat de raadsleden en het OCMW tot voor aanvang van de raad niet communiceren over geagendeerde punten. Wanneer een punt op de raad verdaagd wordt, is een tussentijds standpunt van de fracties of raadsleden wel toegestaan. Voor decretale vragen geldt de afspraak dat er pas wordt gecommuniceerd nadat er een antwoord werd geformuleerd op de vragen. In de voorbije maanden werd er twee keer voor de raad gecommuniceerd over een item, onder andere inzake de uitgave van een informatieblad van het OCMW en rond het dossier van de pastorie in Overboelare. “In februari diende ik drie vragen in rond het pastoriedossier van Overboelare. Op de zitting van eind februari werd de behandeling van de vragen uitgesteld. Ik stemde in met het voorstel omdat ik besef dat het wat tijd vergt om een coherent dossier samen te stellen dat alle noodzakelijke informatie bevat. In de aanloop naar de raad van maart merkte ik evenwel op dat de antwoorden op mijn vragen reeds gedeeltelijk gepubliceerd werden in de lokale pers. Op die manier snijdt men constructief oppositiewerk de pas af en recupereert men botweg dossiers die door de oppositie op de agenda worden geplaatst”, betoogt OCMW-raadslid Bogaert (N-VA).

Het probleem stelt zich overigens niet alleen in de OCMW-raad, ook in de gemeenteraad lijkt de meerderheid deze werkwijze te hanteren. OCMW-raadslid Caroline Tondeleir(N-VA):”Onze gemeenteraadsfractie diende in de aanloop naar de gemeenteraad van april een interpellatie in rond de werkzaamheden aan de Oudenbergsite. Tussen het moment van aanvraag en de behandeling in de gemeenteraad pakte het college van burgemeester en schepenen uit met een artikel waarin gemeld werd dat de renovatie van de site op schema zit. Het lijkt me logisch dat men eerst een antwoord bezorgt aan de vraagsteller en vervolgens uitpakt met een perscommuniqué. Indien men eerst communiceert en vervolgens terugkoppelt naar het raadslid of de fractie die de vraag indiende, lijkt het wel of de indieners oude koeien uit de gracht halen en vragen stellen rond een dossier waar reeds duidelijkheid over heerst. Op die manier bespeelt men natuurlijk handig de perceptie”, besluit raadslid Tondeleir.