Adopteer eens een rotonde

Op 7 september 2017

N-VA Geraardsbergen vraagt dat de stad in gesprek treedt met het gewest om de rotondes die ze onderhoud ter beschikking te stellen van lokale verenigingen en ondernemers. Wie adopteert, realiseert de groenaanleg op de rotonde naar eigen ontwerp en onderhoudt die gedurende een bepaalde termijn.  In ruil daarvoor kan er reclame op de rotonde worden geplaatst. Dit is een unieke kans om zich in de kijker te zetten .  En voor de groendienst komen er vele uren vrij voor ander groenonderhoud.

De openbare ruimte dient een positieve eerste indruk te creëren bij bezoekers en investeerders. Rotondes zijn daar ideaal voor, met soms duizenden passanten per dag. Een mooi, groen en vooral goed onderhouden rotonde als visitekaartje is ook voor de inwoners mooi meegenomen. Het onderhoud ervan is echter duur en een behoorlijke last voor onze gemeentelijke groendiensten.

De N-VA-fractie stapte met dit opmerkelijk voorstel naar de gemeenteraad.

N-VA gemeenteraadslid Steven De Boe “De voornaamste drijfveer is een goed alternatief te bieden voor onze rotondes. Ze zouden gratis ter beschikking gesteld worden van geïnteresseerde verenigingen of bedrijven. Zij realiseren de groenaanleg - volgens eigen ontwerp! - met beplanting, natuurlijke en harde elementen.  Zo kan bijvoorbeeld een trappenbedrijf  een trap integreren met bovenaan een mattentaart, een speelgoedwinkel kan Manneke Pis in lego uitwerken enzoverder.”

De adoptant onderhoudt de rotonde gedurende een afgesproken termijn. Dat kan zowel in eigen beheer als via een onderaannemer. In ruil daarvoor mag de adoptant promotie maken op de rotonde door middel van een reclamebordje ter hoogte van elke invalsweg.

“We mikken vooral op creativiteit, maar dit mag uiteraard geen belemmering vormen voor de verkeersveiligheid en de bestaande signalisatie.”, aldus nog gemeenteraadslid Steven De Boe. “Het rond punt moet mooi, verzorgd en uitnodigend zijn.”

Volgens de N-VA heeft dit systeem alleen maar voordelen: “Voor onze lokale verenigingen en ondernemers is dit een unieke opportuniteit om zich op een positieve manier in de kijker te zetten. Bij de gemeentediensten komen zo heel wat uren vrij die ze straks kunnen investeren in het onderhoud van de resterende openbare ruimte. Deze adoptie komt dus ook het onderhoud op andere locaties ten goede. In Nederland wordt deze aanpak al heel lang en met succes gehanteerd.”

Het voorstel zal afgetoetst worden met het Agentschap Wegen en Verkeer. Hopelijk kan ook Geraardsbergen een mooie, groene en goed onderhouden openbare ruimte als visitekaartje hanteren.