Kermis op maat

Op 3 mei 2017

Op de gemeenteraad van 25 april 2017 stelde N-VA gemeenteraadslid Ilse Roggeman voor om in navolging van enkele andere steden en gemeenten een ‘kermis op maat’ te organiseren voor kinderen met een beperking. Ook dit hoort bij de uitstraling van een stad of gemeente die zijn gehandicapte medemensen respecteert.

Kermis is een feest voor groot en klein. Kinderen met een beperking kunnen niet echt genieten van een kermismoment omdat ze vreemd bekeken worden, de attracties niet aangepast zijn, het te druk is en ze te veel prikkels ervaren. Het bezoeken van attractieparken lijdt vaak tot een lange ongemakkelijke rit en tot problemen in het attractiepark zelf (zie de recentelijke problemen in De Efteling).

Vandaar de vraag van gemeenteraadslid Ilse Roggeman om in Geraardsbergen een ‘kermis op maat’ te organiseren. Dit zou perfect mogelijk kunnen zijn door de stad afspraken te laten maken met de foorkramers om op de bestaande kermissen voor een tweetal uren de mechanische attracties aan te passen qua snelheid en duur. Ook andere kramen zoals een vis- of schietkraam kan meewerken in het project dat tijdens de schooluren zou kunnen doorgaan.

Het gemeentebestuur stond niet weigerachtig tegenover dit initiatief, maar omwille van de complexiteit van de organisatie werd dit voorstel nog niet onmiddellijk op gejuich onthaald. N-VA Geraardsbergen neemt zich alvast voor nader onderzoek te doen en dit punt op een later tijdstip terug aan te halen. Dit is namelijk een ideale kans om kinderen met een beperking een onvergetelijke dag te bezorgen dichtbij, in eigen stad.